Posted in Recenzii

Bird Box: Orbeste, de Josh Malerman, si motivele pentru care nu mi-a placut cartea

Haideti sa clarificam un lucru de la inceput ca voi sa nu va pierdeti timpul cu articolul meu si nici eu cu explicatii prin comentarii: nu sunt cel mai mare fan in viata al genului thriller. In realitate nu sunt un fan deloc. Nu e pe motiv de pretentii literare, insa simt ca nu-mi ofera nimic. Prefer cartile cu mai putina actiune si mai multa psihologie. Pentru mine o carte buna nu e aia care nu ma lasa sa dorm de curiozitate (nici serialul Jurnalele Vampirilor nu m-a lasat si totusi nu poti sa spui ca e o capodopera), ci cartea care imi da teme de gandire care ma ajuta sa cresc.

Prin urmare, nici nu pot sa spun ca am avut asteptari de la Bird Box, asa cum n-am avut nici de la utlimul volum din trilogia lui Moyes, “Eu, si totusi alta” (despre voi incerca sa scriu, dar nu promit sa reusesc), asa cum n-am avut nici de la “Si-a cautat-o” (despre care am scris, click pe titlu). In toate cele trei cazuri m-a atras subiectul. Si vom mai clarifica din nou o chestie, sa nu-mi sara nimeni in cap: tema de la care a pornit cartea e una foarte buna. Felicitarile mele pentru o idee originala, piata cartii avea nevoie.

De asemenea, tin sa adaug o bila alba (ma rog, gri mai mult ca nu am satisfacuta pe deplin) pentru cum au fost ordonate capitolele. Unii spun ca e greu de urmarit. Mie nu mi s-a parut greu de urmarit, ci pur si simplu enervant, dar asta in ideea in care nu ma pasioneaza deloc actiunea care nu e liniara, ci e intrerupta de flash back-uri sau cartile cu perspective multiple. Si spun ca a fost o decizie buna sa prezinte pe rand un capitol din perioada in care protagonista locuia in casa si altul din drumul pe rau pentru ca daca ar fi ales sa prezinte evenimentele in ordine cronologica, cartea ar fi fost mai plictisitoare.

Ce mi-a displacut a fost in primul rand nebunia aia din carte, in unele episoade nu intelegeam nici ce dracu se intampla, iar in altele m-am plictisit. Multe reactii ale personajelor si actiunile lor sunt lipsite de logica. Evit sa dau exemple pentru ca ar trebui implicit sa dau spoilere. Lumea noua in care personajele ramase in viata trebuie sa se adapteze are fisuri, neclaritati. Mi-a lasat impresia de carte scrisa pe fuga, e nefinisata, lipseste atentia la detalii. As fi vrut mai multe detalii despre acele bestii care innebunesc oamenii. N-am primit nimic, desi am asteptat pana in ultimul capitol. Ma asteptam ca ceva organizatie sa afle despre ele, care e logica, modul de a actiona, cum le invingi, de ce ataca, dar tot ce afli e ca oricine le priveste moare. Atat a considerat scriitorul ca trebuie sa stim.

Apoi, am sperat la o rezolvare a problemelor in stil maret, ci nu doar la o fuga individuala catre supravietuire. N-am vazut-o neaparat ca pe o victorie, iar sa ramai in viata in aceasta lume e mai mult o chestiune de noroc, decat una de abilitati. Din acest motiv n-am fost impresionata de Malorie, care mi s-a parut tinuta in viata, asa cum Jon Snow e tinut in viata. Nu fiindca ar excela cu ceva in mod deosebit, ci doar fiindca e protagonist/a. Si momentul in care naste (din nou, nu spun mai multe fiindca evit sa stric suspansul) e cel mai sugestiv in acest sens. Si cel mai lipsit de logica de asemenea.

Asa cum am spus deja, ideea cartii e buna, infricosatoare, te sperie si nici nu poti sa-ti imaginezi cum ar fi sa traiesti intr-o lume ca cea descrisa. Dar luata la bani marunti, ca sa folosesc o expresie pe intelesul tuturor, povestea scartie rau. N-am vazut filmul, acesta fiind si cel care mi-a atras atentia asupra cartii, dar va spun sincer ca nici nu mai am de gand acum, iar Emil aproba acest fapt.

Poate ca nu e genul meu, poate ca sunt eu prea pretentioasa uneori ori poate pur si simplu aceasta carte nu e atat de buna pe cat se spune. Cert e ca pe mine nu m-a impresionat. Voi ce parere aveti despre celebra si prea discutata carte?

5 thoughts on “Bird Box: Orbeste, de Josh Malerman, si motivele pentru care nu mi-a placut cartea

1. Ideea nu e chiar originala. Nu e nici copie, dar departe de a fi ceva mega-original.

IN alta ordine de idei, exact dupa cum ai vazut, ca are o alta poveste, vor mai urma chestii. Asta e o prima poveste din universul BirdBox. Poate data viitoare vom afla ce e cu creaturile. Poate vreun prequel prin care sa fie explicata problema 🙂

Like