Posted in Recenzii

La rascruce de vanturi sau cum sa iubesti o carte, dar sa-i urasti fiecare personaj

Nu stiu daca e ceva universal valabil sau sunt doar eu cu pitici pe creier (ceea ce ar explica multe din viata mea), dar mereu cand fac cumparaturi solide, in sensul ca din salariu mai raman doar cu banii de chirie, cumpar foarte multe carti pe care fie le aman luni intregi, fie le citesc intr-un viitor ideal, probabil la pensie sau ceva. La fel s-a intamplat si cu “La rascruce de vanturi”. Cumparata intr-un exces de zel, alaturi de alte cateva carti clasice – inca necitite – a ramas pierduta intr-un colt de biblioteca mai bine de un an de zile. Nu stiu ce m-a convins pana la urma sa ma apuc de citit – probabil sesiunea, dar nu garantez – insa va spun cu toata sinceritatea din lume ca mi se pare ca tocmai am gasit o comoara printre vechituri.

Inca de la prima pagina, Emily Bronte te incanta cu scriitura! Zici ca e un concert de muzica din aia ce te unge pe suflet la nevoie, atat de bine simti tot ceea ce citesti. Povestea debuteaza cu Lockwood, unul dintre naratorii povestii care isi cauta chirie in casa morocanosului Heathcliff, dar e primit in casa acestuia cum probabil ar primi si bunica un cuplu de gay sub acoperisul ei. Mno, irelevanta asezarea acestui domn Lockwood, pentru ca romanul nu e despre el, ci despre stapanul casei si oamenii de acolo, povestea acestora fiind spusa din perspectiva unei servitoare care a pazit generatii.

Acum multi ani la Wuthering Heights locuia familia Earnshaw, cu cei doi copii. Capul faimiliei adopta un copil abandonat, pe Heathcliff si de aici incepe o adevarata drama, in care orfanul se indragosteste de fiica domnului Earnshaw, despre cum iubirea lor devine una toxica, despre nevoia acestuia de razbunare si despre victimele acestei razbunari. Un fel de Game of thrones mai profund si psihologic, cu multa drama si in care pana la final mor aproape toti. Nu stiu daca se voia a fi roman de dragoste, dar a fost mult prea gothic si sigur nu a mai trezit cuiva dorinta de a iubi.

Am avut parte in ultimul an de multe lecturi profunde, care m-au zdruncinat din temelii (sunt eu mai slaba de inger, ce-i drept), dar “La rascruce de vanturi” le-a intrecut pe toate. Pe langa ca am avut momente in care am plans si am avut nevoie de pauza sa pot continua lectura, au fost alte clipe in care ma enervau atat de mult personajele, incat efectiv imi venea sa dau cu cartea de toti peretii. Si cu toate astea, am iubit cartea, e un roman superb, extraordinar de bine scris si pe care cu siguranta il voi reciti.

Cred ca cel mai mare efect asupra sensibilitatii mele l-au avut cuvintele. Am plans citind cate un monolog si m-am enervat terbil in cazul unor actiuni. Va las doua citate:

49947599_1121475694701268_5986568881680941056_n

50614981_618718168550698_7736678942819483648_n

La rascruce de vanturi NU e o poveste de dragoste. E una violenta, in care toate personajele se urasc, e una despre limitele rautatii umane, despre durere, despre decadere. Nu cred ca ar putea cineva sa o citeasca si sa nu o aprecieze cat de cat. Dar la fel de bine mi-e imposibil de inteles cum le place unora Fifty shades of Grey, deci… Trecand insa peste rautati, va recomand cu mare drag sa cititi daca nu ati facut-o fiindca vorbim totusi de o carte obligatorie.

One thought on “La rascruce de vanturi sau cum sa iubesti o carte, dar sa-i urasti fiecare personaj

1. La teatru s-a intamplat sa ma duc la un actor (ori mai ales o actrita) si sa-i spun: ai fost perfecta. Iti urasc atat de mult personajul incat m-am bucurat ca a murit!

Serios: daca eu urasc un personaj, inseamna ca e fabulos jucat.

In cazul cartilor, nu mi s-a intamplat (pana acum) sa dispretuiesc atat de mult un personaj. Poate pt ca nu am o imaginatie atat de bogata incat sa-l pot vedea in fata mea, sa fie o persoana in carne si oase pe care s-o pot uri.

Like