Cărți la care vei plânge (1)

Probabil una dintre cele mai importante caracteristici ale unei cărți este să producă o emoție celui care o răsfoiește. Trebuie să simți ceea ce citești, să percepi unele întâmplări de parcă ai fi trecut tu prin ele. Abia atunci când te simți răscolit de o poveste, poți spune că ai lecturat-o cu adevărat. Pe mine multe romane au reușit să mă impresioneze până la lacrimi. Poate nu vor avea același efect asupra voastră, dar în mod clar, vă voi recomanda câteva titluri dacă nu tulburătoare, cel puțin utile și pline de lecții. Să purcedem, zic.

1. “Jurnalul Annei Frank” de Anne Frank. Anne a fost o tânără ambițioasă, talentată, dar care a avut neșansa de a se naște în perioada greșită. Jurnalul acesteia nu e doar o adunătură de texte frumos scrise, ci reprezintă dovada tiraniei lui Hitler și descrie viața unui evreu urmărit de o ură nefondată. Poate nu să vărsați lacrimi, dar cel puțin veți fi mai motivați să profitați de șansa pe care existența în secolulul XXI v-o oferă. 

2.  “Tema pentru acasă” de Nicolae Dabija. O carte în care dragostea se împletește cu războiul, un roman al sacrificiilor și al durerii, o poveste fundamentală, dacă vreți. E povestea Mariei, eleva care pleacă pe urmele profesorului ei, ridicat de soldații lui Stalin pentru că a înlocuit tabloul conducătorului cu cel al lui Eminescu. 

3. “Printre tonuri cenușii” de Ruta Sepetys. L-am recomandat și acum câteva zile și o voi face în continuare. Pentru că e povestea a mii de oameni omorâți în chinuri groaznice, din dorința unui conducător absurd, fără nimic uman în el. Nu are cum să nu te emoționeze și cum să nu te revolte această scriere. 

4. “Războiul nu are chip de femeie” de Svetlana Aleksievici . În paginile acestei cărți sunt adunate declarațiile femeilor care au luptat pe front, cot la cot cu sexul tare. Sunt prezentate niște imagini tulburătoare care îți vor face pielea de găină. Vei lua multe pauze în timpul lecturii, unele informații vor cere un proces lung de digerare. 

5. “Se numea Sarah” de Tatiana de Rosnay. O altă scriere impresionantă care pune în lumină tirania lui Hitler și destinele a mii de oameni nevinovați. O carte în care inocența copilăriei este distrusă de durere si moarte. 

6. “Baiatul cu pijamale în dungi” de John Boyne. Aici aceeasi inocență m-a emoționat. Bruno e fiul unui german, un om cu o slujbă importantă, tatăl său urmând regulile lui Hitler. Totuși, întâmplarea face ca Bruno să-și găsească un prieten evreu. Deși scrierea mi s-a părut superficială, povestea în sine trezește emoții. 

În principal m-am axat pe cărți care au legătură cu războiul. Dar data viitoare voi face o altă listă, fără Stalin și Hitler. Vă aștept propunerile. 

9 thoughts on “Cărți la care vei plânge (1)

  1. Eu tocmai am vărsat niște lacrimi la “Cortina” Agathei Christie 🙂
    “Băiatul cu pijamale în dungi” m-a impresionat foarte tare, în general nu citesc cărți despre război, dar pe asta mi-a recomandat-o mama și știu că are gusturi bune. Chiar dacă prefer să zâmbesc când citesc, câteva din titlurile astea mi-au stârnit curiozitatea 😀

    Like

  2. Am citit si eu câteva dintre cărțile aflate în această listă. Jurnalul Anei Frank a fost, pentru mine, o lecție de viață.
    Printre tonuri cenușii m-a terminat emoțional, nici acum nu pot uita toate acele detalii.
    Se numea Sarah a fost foarte frumoasa si, intr-adevar, am plâns la ea.
    Toate acestea sunt cărți emotionante, pe care le recomand tuturor ❤️❤️

    Liked by 1 person

  3. Spre rușinea mea, nu am citit nici una din cărțile menționate de tine, deși începusem „Jurnalul lui Anne Frank” și „Tema pentru acasă”. Le-am abandonat. 😦 O carte la care chiar am plâns a fost „Toate acele locuri minunate” de Jennifer Niven. Este un roman pentru adolescenți, deci nu știu dacă te va interesa, dar m-a sfâșiat povestea personajului masculin Finch… Iar de pe la începuturile mele ca cititoare, știu că „Singur pe lume” de Hector Malot, „Oliver Twist” de Charles Dickens și „Jane Eyre” de Charlotte Bronte au reușit să-mi mai smulgă niște lacrimi. UĂRSC să citesc despre copii abuzați, dar ce să-i faci, nu putem trăi într-o bulă a noastră, fără a ști și părțile mai întunecate ale lumii în care trăim. 😦

    Like

    1. Am citit și eu “Toate acele locuri minunate” și mi-a plăcut foarte mult, deși nu e tocmai genul meu. La Jane Eyre m-au revoltat si pe mine multe, nu-mi amintesc totuși sa fi plans. Mulțumesc și pentru recomandări. ;*

      Liked by 1 person

Leave a Reply

