Posted in Recenzii

Contele de Monte Cristo, Alexandre Dumas 

Recunosc că am pus această carte în lista de to read, nu pentru că îmi doream neapărat să o citesc, ci fiindcă am ales să îmi dau mie o provocare. Un roman “stufos”, clasic, deci cu o scriere mai greu de digerat. Citirea primului volum al seriei celebre semnate de Dumas părea a fi o realizare a mea și nu un act plăcut de lectură. 

Bineînțeles că am subestimat capacitatea lui Dumas de cucerire a cititorului. Pentru că așa cum nici nu gândeam, am trăit povestea lui Dantes Edmond ca și cum ar fi fost a mea. Am suferit și aproape am plâns cu el. M-am răzvrătit împotriva nedreptății și am trăit cele mai intense sentimente de mirare și uimire în fața inocenței protagonistului.

Se produse o tăcere de o clipă, apoi se auzi simitul cărnurilor care ardeau şi al căror miros gros şi greţos străpunse chiar zidul dinapoia căruia Dantès asculta cu oroare. Când simţi mirosul de carne umană, carbonizată, sudoarea ţâşni pe fruntea tânărului şi avu senzaţia că leşină.

…cu atât mai rău pentru cei care se tem de vin. Înseamnă că ei au vreun gând rău şi li-i teamă că vinul o să-i trădeze.

Cartea debutează cu reîntoarcerea de pe mare a tânărului Dantes Edmond, un copil sărac, dar ambițios, curajos și cinstit. Acesta este pe cale să avanseze în carieră, să se căsătorească cu o femeie foarte frumoasă. Bineînțeles că acest succes atrage invidia asupra lui. Pe de o parte, pe cea a lui Danglars, care își dorea locul acestuia pe vas și pe de altă parte pe cea a lui Fernand, îndrăgostit de Mercédès, logodnica lui Dantes.

Cei doi uneltesc un plan malefic, în urma căruia în ziua logodnei sale, Dantes, în loc de a săruta viitoarea mireasă, sărută gratiile închisorii. Și nu pentru puțini ani. În închisoare îl cunoaște pe Farria, un abate pe care toată lumea îl consideră nebun, dar de fapt e un “izvor de cunoștințe”. Și un personaj delicios, dacă e să mă întrebați pe mine. 

…mie îmi pare că omul nu e făcut să fie fericit cu atâta uşurinţă. Fericirea e ca palatele acelea din insulele vrăjite, cu porţile păzite de balauri. Trebuie să lupţi pentru a o cuceri.

Cum reușește protagonistul să evadeze, cum devine un conte bogat și dacă se răzbună pe cei care i-au făcut rău, aflați numai dacă citiți. E un roman complex, bine pus la punct, cu personaje atent construite. Te prinde, te face să te cutremuri. Iar scrierea este genială, potolindu-mi setea jocurilor de cuvinte. 

Acum, nu-mi rămâne decât să vă urez lectură plăcută!

Leave a Reply

